New Zealand South & North Islands

14 januari 2010 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na 5 weken is het alweer tijd voor mij om Nieuw Zeeland te verlaten. Sinds kerstmis heb ik alweer veel meegemaakt en hieronder is een beknopte versie van al mijn avonturen te lezen.

Christmas in Nelson
27 graden en een lekker zonnetje. Mijn kerstdag heb ik besteed op het strand in Nelson.
Na een lekker dagje in de zon te hebben gelegen, wat je overigens niet te lang moet doen vanwege een gat in de ozonlaag, heb ik een lekker kerstmaal in mijn hostel gekregen. Na deze leuke kerstdag heb ik een bezoek gebracht aan Greymouth.

Monteiths Brewery
Greymouth is een saaie stad aan de westkust van Nieuw Zeeland. De westkust staat bekend om zijn vele regen en toen ik er was, was dit niet anders. De busrit werd nog spannender gemaakt vanwege een lekke band en een halfvolle reserveband.
Het enige wat er in Greymouth te doen is, is een bezoekje aan de Monteiths brouwerij. De brouwerij zelf was niet zo spannend, maar het eten en de gezelligheid daarna in de bar was zeer leuk.

Glaciers
Franz Jozef, ook gelegen aan de westkust is een dorp een paar km vanaf de zee en ligt aan de voet van de southern alps. In deze mooie omgeving heb ik een paar dagen rondgebracht. Met verschillende wandelingen naar de gletsjers heb ik mij prima vermaakt. En omdat het aan de westkust altijd regend, waren de meeste wandelingen door een groot regenwoud.
Mijn plan was om in deze omgeving een onvergetelijke skydive te doen, maar vanwege de aanhoudende bewolking ging dit helaas niet door.

Skydive at Wanaka?
Na mijn mislukte poging voor een skydive in Franz Jozef was het nu de beurt aan Wanaka. Wanaka is een (winter)resort voor vele Nieuw Zeelanders (kiwi's). Omringd door vele bergen en een helderblauw meer, is het niet moeilijk voor te stellen dat al die kiwi's hun vakantie hier door willen brengen. Toen ik in Wanaka aankwam was het iets van 28 graden met een lekkere verkoelende bries. Helaas zorgde deze lekker bries ervoor dat mijn skydive voor 2 opeenvolgende dagen werd geannulleerd. Maar er was genoeg te zien in de omgeving en met een paar korte wandelingen heb ik ook veel gezien. De derde dag voor een poging tot skydiven liep ook uit op een teleurstelling. Ik stond al klaar in de skydive kleren met harnas e.d., maar vanwege een paar donkere wolken werd ook deze dag geannuleerd.

2010 in Queenstown
Gelukkig kon ik mij na deze teleurstelling klaarmaken voor een mooi feest in Queenstown. Oud en Nieuw! Een gekkenhuis.
Niet alleen waren alle hostels, hotels, motels en campeerplekken vol, zelfs het rugbyveld was omgebouwd tot een camping. Met 100.000 feestvierders in Queenstown, vele bars en een concert was dit een zeer geslaagd oud en nieuw.

Going North
Omdat de tijd alweer zo snel voorbij gaat moest ik mij nu Queenstown richting het Noordereiland haasten. In 3 dagen reizen ben ik van Queenstown naar Dunedin, Christchurch, Kaikoura, Picton, Marlborough Sounds naar Wellington gegaan. Met een toppunt van 12 uur in de bus op de eerste dag.

Capital City
De trip door de Marlborough sounds was zeer mooi en Wellington is ook een mooie stad. Helaas heb ik hier maar 1 dag doorgebracht. Heir had ik misschien wat langer kunnen blijven om het "te papa" museum en vele andere bezienswaardigheden te zien.

Art Deco City
Na Wellington was het tijd voor Napier. ('s ochtends met de bus nog een stop gemaakt bij een brouwerij om vervolgens om 11:00 uur al met een glas bier in je handen te staan)
Napier staat bekend als de Art Deco stad van Nieuw Zeeland. Vanwege een aardbeving in 1931, met 7,8 op de schaal van Richter, is de hele stad in de jaren erna herbouwd. Dit is heel mooi te zien in het centrum van Napier, waar bijna elke huis in de Art Deco stijl is gebouwd. Napier is niet alleen vanwege deze architectuur, maar ook vanwege de vele zonnige dagen een leuke stad.

Skydive at Taupo?
Na vele pogingen voorheen en de moed al bijna opgegeven te hebben, kwam ik in Taupo aan. Met een lekker zonnetje en weinig wind was het tijd voor nog een poging. 15.000 feet oftewel 4.500 meter de lucht in om vervolgens uit een vliegtuig te springen. Deze keer was er niets dat mij kon stoppen en het was in 1 worod GEWELDIG!

Tongariro Crossing
De de dag ervoor al in de wolken gevlogen te hebben, was het de dag erna de tijd om in de wolke nte lopen. Letterlijk. Om 5:00 uur opstaan om vervolgens de dag door te brengen wandelend langs vulkanen.
De Tongariro Crossing staat bekend als 1 van de mooiste dagwandelingen met geweldig uitzicht op vulkanen en Mt' Doom van Lord Of The Rings. En dat klopt, maar niet helemaal voor mij. De wandeling duurde voor mij 6 uur en was door vele wolken, wind en een temperatuur van 5 graden. Ondanks het slechte uitzicht heb ik mij vermaakt tijdens deze tocht, die door de sterke wind en steile afgronden nog avontuurlijk werd.

Smelly City
De stad waar elke inwoner continu scheten laat. Tenminste...zo ruikt het. Rorotrua is een stad omgeven met thermische activiteit. En deze thermische activiteit gaat gepaard met een zwavel/rotte eieren lucht en geweldig schouwspel van kokende (modder)poelen en meren.
Ondanks deze stank heb ik mij hier 3 dagen kunnen vermaken. Mede dankzij een hele leuke rafting avontuur.

Auckland
Met nog 4 dagen te gaan was het tijd voor mij om richting Auckland te gaan.
Auckland is een stad die niet Nieuw Zeelands aandoet met zijn 1,4 miljoen inwoners (totale populatie NZ: 4,5 miljoen). En met zijn vele aziatische inwoners krijg je bijna het gevoel alsof je in een schonere, en iets kleinere, versie van Hong Kong bent.

Northern Expedition
na 1 dag Auckland heb ik een auto gehuurd om het gebied ten noorden van Auckland te bezichten. Een tweedaagse trip van en naar Cape Reinga. Dit was een geweldige trip door grote bossen, langs witte lange stranden, over kronkelende wegen, off-road wegen en vele heuvels.
Niet wetende dat deze hele tocht bijna 1100 km was, heb ik in deze twee dagen veel tijd in de auto doorgebracht. (En zelfs nog in geslapen bij Cape Reinga)

Last Day New Zealand
Mijn laatste dag in Nieuw Zeeland staat in het teken van het updaten van mijn weblog, misschien wat souvenirs vinden in Auckland en voor de rest chillen (Door o.a. de film "Avatar" in de bioscoop te bekijken).

Next stop: Los Angeles
Met zoveel te zien in zo weinig tijd, 5 weken, kan ik mij best indenken dat ik hier ooit nog eens terugkom, maar eerst de USA. Vandaag zal ik vanuit Auckland vertrekken om in Los Angeles te landen. Vanuit hier zal ik samen met Jurgen een onvergetelijke trip langs de west kust van de USA maken.

Groeten, Arjan

1. Bertus Overweg:
    14 januari 2010
    Hoi Arjan,

Weer prima verhaal en schitterende foto's. Ik kan mij voorstellen dat je nog eens terug wilt naar N.Zeeland. Schitterend land, aardige mensen, maar een pokkend eind weg (misschien daarom wel zo relaxt en vriendelijk). Sommige plekken herinner ik mij nog goed van mijn verblijf in dit land. We hebben zelfs op dezelfde plek foto's gemaakt. Uiteraard naast duizenden anderen, maar ik vind dit wel bijzonder.
    Goede reis naar Los Angelos, en struikel niet over de datumgrens. Veel plezier met Jurgen in L.A en omgeving. Take care of yourselves.

Bertus
  2. Joke:
    14 januari 2010
    Dag Arjan,
    Van de ene kant van de wereld naar de andere kant, geweldig toch? Je gaat nu vanaf Los Angeles naar San Fransisco via Highway One? Op de motor misschien? Nou ja, ben gewoon nieuwsgierig omdat ik er 13 jaar geleden was. Veel plezier op je verdere reis!
  3. nely:
    15 januari 2010
    Fijn dat je veilig, gezond èn al van je eerste Big Mac in LA hebt genoten en Jurgen onderussen ook bij je is gekomen.Ik blijf je volgen.Deze reisverslagen en de foto,s zijn ondertussen ook al bij Oma aangekomen.Kan ze jou met de atlas in de hand mooi volgen. Haar leefomgeving is beperkt van de achterdeur tot de voordeur èn tot aan de brievenbus. Er zijn nog te veel sneeuwduinen en/of plakkenijs op de stoep, om veilig de deur uit te gaan.Veel geluk, lekker samen genieten zoveel het kan.Liefs Nely
  4. Ria Staal:
    19 januari 2010
    hoi arjan
    mag ik je bij deze heel erg bedanken voor je leuk presentje en de mooie foto.ben er erg content mee
    veel plezier nog met je reisgenoot jurgen maak er wat moois van en geniet.groetjes ria
  5. jurtko en joke:
    19 januari 2010
    Hallo Arjan,

Van uit het langzaam groener wordende elswerd(het sneeuw wordt minder temp is boven o en het regend af en toe). de schapen hebben een veel groter stuk gras gekregen.
    de post heeft een mooie foto gebracht.
    Groet J & J en T