Going to Canada and back, aye!

4 februari 2010 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

From Canyon to Canyon
Wat was de Grand Canyon een spektakel om te bekijken. Zo mooi dat wij op onze weg naar Bryce Canyon besloten om toch nog een klein kijkje bij de Grand Canyon te nemen.
Dat wij nog een kijkje konden nemen kwam voornamelijk doordat onze weg naar Bryce Canyon een groot deel om de Grand Canyon heen ging. Deze rit duurde iets van 6 uur en was over lange verlaten wegen. Af en toe werd je door een verdwaalde ‘England’ vrachtwagen herrinnerd aan het feit dat je niet helemaal alleen bent.

Eenmaal aangekomen bij Bryce Canyon was onze verbazing wederom hoog. Ditmaal was het geen enorm grote Canyon, maar nog steeds een adembenemend gezicht. *Zie foto’s
Omdat wij de rest van het park ook nog wooden bekijken, hebben we besloten om nog een dagje langer te blijven.

World Records
Onze volgende stop was Salt Lake City. Van de winterspelen in 2002, ijsbaan en wereldrecords van onder andere Sven Kramer op de 5000 en 10000 meter. Om al een beetje in de winterspelen-stemming te komen besloten Jurgen en ik om een paar van de Olympische plekken te bezoeken. Ons eerste bezoekje bracht ons bij het stadion voor de open en sluit ceremonies. Wij hadden een enorm stadion verwacht, maar in het echt viel dit toch wat tegen. (Misschien een beetje groter dan de Euroborg, maar zeker niet mooier).

Ons volgende olympisch punt, de Olympic Oval. Waar de speedskating competities worden gehouden en waar nog steeds records worden gevestigd. Ook door ons, want wij konden voor maar 6 dollar de man (incl. huurschaatsen) ons 2 uur lang vermaken op het ijs. Jurgen heft een nieuw record gezet om de 663 meter en ik op de 1423 meter.

Getting some Milage
Ons doel was om in 2 dagen van Salt Lake City naar Seattle te rijden. En dit is gelukt.Hiervoor hadden wij wel wat hulp nodig van agent Moody. (Wij warden aangehouden omdat we te hard reden en zouden een boete van 470 dollar kunnen krijgen, maar agent Moody was gelukkig in een goede bui en liet ons gaan)
Onze eerste dag reden wij van SLC naar Boise, Idaho. Dit was een lange dag, maar omdat wij vroeg waren vertrokken konden wij nog een paar leuke tussenstops maken. De eerste tussenstop was in een oud historisch stadje uit 1920. De historie was ons echter zoek en na een kwartier door industrieterreinen gereden te hebben vervolgenden wij, teleurgesteld, onze weg weer. Deze keer konden wij stoppen in TwinFalls, beroemd om zijn grote watervallen. Ook hier waren de toeristische attractive ver te zoeken, want in de winter zijn de enorm grote watervallen niet meer dan een klein stroompje. Uiteindelijk toch nog in Boise aangekomen en na een rondritje door de stad ons weer klaar gemaakt voor nog een lange dag.

Boise naar Seattle: Het enige noemenswaardige deze dag was onze kennismaking met agent Moody de weg op het einde door de Cascades. Voor de rest was dit een lange rit over lijnrechte wegen.

Seattle
Seattle is een stad waar veel leeft. Onze eerste avond hadden wij nog wat moeite om dit levendige te vinden, maar na een tijdje konden wij toch nog een gezellige bar vinden. De volgende dag hebben wij de rest van levedig Seattle gezien. Wij zijn o.a. naar de Pike Market geweest. Hier gooit met met vissen, is de eerste Starbucks en hebben ze heerlijke Mac & Chees (Macaroni met kaas). Voor de rest zijn wij nog naar een muziekmuseum geweest met veel muziekhistorie van Seattle. Onder andere met Jimi Hendrix, Nirvana, en Pearl Jam.

De volgende dag gingen wij alweer op weg naar Vancouver, maar eerst hebben wij nog een leuke tussenstop gemaakt. Deze tussenstop was in het grootste gebouw van de wereld, de Boeing fabriek. Hier hebben wij een leuke rondleiding gehad en grote vliegtuigen gezien. (hopelijk missen ze nu geen schroefje…)

Vancouver 2010|
Vancouver 2010. Als wij terug in Nederland zijn, zijn de spleen net begonnen of gaan ze net beginnen. Dus een mooie gelegenheid voor ons om een stad te bekijken die een van de grootse evenementen gaat meemaken. De eerste dag viel on seen beetje tegen, eigenlijk. Wij hadden verwacht dat heel Vancouver in de ban was van de Olympische Spelen. Maar op een paar banners na was er niets dat erop wees dat er over 2 weken een groot evenement zou zijn. Dat heeft ons er echter niet van weerhouden om een hele leuke avond daar te hebben.
De tweede dag in Vancouver hebben wij gebruikt om naar Vancouver Island (Victoria) te gaan. Naar familie van mij. Na een lange ochtend en deel van de middag gebruikt te hebben om te reizen, kwame n wij in Victoria aan. De boottocht van Vancouver naar Vancouver Island was zeer mooi. Wij hebben een zeer leuke dag gehad, waarbij wij het museum hebben gezien, door Victoria zijn gereden en een lekker maaltijd hebben gegeten.
Omdat wij Vancouver erg leuk vonden zijn wij hier nog een dag gebleven. ‘s avonds in Dowtown Vancouver hebben wij toch nog wat meer Olympische sfeer gezien bij bij onder andere het Olympisch media centrum. (Die overigens ontruimd was vanwege een brandalarm)

Heading South
Toch maar weer tijd om naar het zuiden te gaan. Want er is nog zoveel te zien. Om te starten met Portland. Deze dag hebben wij gebruikt om een aantal uurtjes in de auto door te brengen en richting Portland te rijden. Dit was een zeer regenachtige dag en ondanks dat Portland een grote stad is, hebben wij weinig sfeer kunnen vinden. (maar dit kan misschien ook komen omdat het een doodnormale woensdagavond is).

Onze volgende stop: Redwood National park en daarna Sacramento om een leuk basketball wedstrijd te kijken. (Sacramento Kings – Phoenix Suns)

1. Dajella Overweg:
    4 februari 2010
    Ha Arjan, wow, dat ziet er prachtig uit zeg! Wat een mooie foto's maak je trouwens... Nog veel plezier op de rest van je reis :-) Groetjes, Dajella
  2. Joke:
    4 februari 2010
    Wat zal het koud geweest zijn in Bryce! Het was er al in mei koud. Maar ook mooi. Fijn dat je het naar je zin hebt. Mazzel met de bekeuring of eigenlijk, dat je geen bekeuring hebt. Veel plezier!
  3. Bertus Overweg:
    5 februari 2010
    Hoi Arjan en Jurgen,

Nog één weekje te gaan en dan mogen jullie je weer onderdompelen in de Nederlandse samenleving. Het zal voor jullie allebei wennen zijn. En ik denk voor Arjan helemaal. Zoveel verschillen in cultuur, sociale en levensomstandigheden van alle landen waar je doorheen bent gereisd ,zullen je ongetwijfeld aan het denken hebben gezet. Maar voor de komende week: geniet van het reizen en besef dat wanneer je eenmaal de smaak te pakken hebt, het reizen een verslavende bezigheid kan worden. Maar daar is niks mis mee. Bij het busstation in Groningen hebben ze een afkickcursus: bijv. onder winterse omstandigheden naar Jipsingbourtange proberen te komen binnen één uur.

Jongens, blijf genieten tot de laatste dag van jullie reis.
    Bertus
  4. Annemiek:
    5 februari 2010
    Hoi Arjan,

Wat een leuk verhaal heb je weer opgeschreven. Heerlijk om ook op deze manier met jullie mee te leven. Ben zo benieuwd naar alle andere foto's die je hebt gemaakt. De foto's op je log zijn erg mooi!!!!!!!!

Liefs Annemiek
  5. nely:
    7 februari 2010
    Mooie foto,s en mooie verhalen, ze gaan weer richting het hoge noorden waar zelfs nu ook nog veel sneeuw ligt.,k zie je weer op schiphol goeie reis verder en blijf genieten.liefs en knuffel. Nelyxxx
  6. jurtko en joke:
    14 februari 2010
    HALLO
    WELCOM THUIS
    Joke Jurtko Casper Toyca
  7. Ria Staal:
    14 februari 2010
    Hoi Arjan
    Veel gezien en meegemaakt,maar helaas het zit er weer op.Goeie reis terug en welkom thuis.
    Groetjes Ria.