Exploring New Zealand

28 december 2009 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Dolphin Spotting
De reis van Hong Kong naar Christchurch was lang,..en volgepakt met nederlanders. Op mijn tussenstop in Auckland had men gelukkig geen problemen met mijn schoenen, die al vele Aziatische jungles hadden gezien. Heirdoor had ik genoeg tij om rustig aan N-Zeeland te wennen. Geen tropische temperaturen meer, maar toch nog een lekker 25 graden.

Na geacclimatiseerd te zijn, heb ik de volgende dag de baai van Lyttleton met een boot bezocht. In deze baai vonden wij ook nog enkele golfsurfende hector-dolfijnen. (Kleine dolfijnen met baby's zo groot als een rugbybal. Zie je het al voor je ;-) )

Last Minute Queenstown
Oeps, ik was vergeten een extra nacht in het hostel te boeken. In vergelijking met Azie is het boeken van een hostel wat meer werk in N-Zeeland. Nu had ik de optie om naar een ander hostel te gaan, totdat een andere backpacker (Canadees die ik had ontmoet) met een betere oplossing kwam, last minute Queenstown. Om 6 uur hadden wij nog een relocation offer gevonden en om 7 uur 's avonds gingen wij met de auto op weg naar Queenstown. Voor maar 15 dollar (7,5 euro). Na een geweldige tocht door het adembenemende landschap kwamen wij, 5 uur later, aan in Queenstown.

Casualties so far:
Dogs 1
Bunny 1

Possum 1
Sheep 1*

De chaffeur kon, helaas, in alle gevallen niet meer van richting veranderen.
Just kidding, all sheeps are still alive!

Milford Sound
Milford Sound is een Fjord in het zuid-westen van N-Zeeland, omgeven met bergen en watervallen in een jungle achtige setting. Na een dagje Queenstown, waar het vooral om de extreme sporten gaat (zoals bungejumpen enz..), heb ik een trip naar de mooie omgeving van Milford Sound gemaakt. Ondanks de lange busreis die wij moesten maken (6 uur heen en 6 uur terug) was het wel een mooie busreis door een continu veranderend landschap. Er schijnen overigens ook dolfijnen in Milford Sound te zijn, helaas heb ik deze gemist. Wel heb ik een paar seals gezien.

Taking the bus
Mijn orginele plan was om van Chirstchurch mijn busreis te beginnen. Dit veranderde echter in Queenstown. De eerste rit die ik had was vanaf Queenstown naar Dunedin. Tijdens deze rit veranderde het landschap van een wintersportgebied naar een soort teletubbie landschap (met die extreem groene heuvels enz) In, studentenstad, Dunedin heb ik nog kort door het centrum gelopen en een bezoekje gebracht aan Cadbury's chocoladefabriek. De dag erna vertrok ik alweer naar Lake Tekapo. Maar eerst hadden wij 's ochtends nog een bezoekje gebracht aan de stijlste straat van de wereld. (Daar wil je niet je boodschappenwagentje omhoog duwen)

Lake Tekapo
Mijn 2 dagen rust kon ik niet op een rustiger plek plannen dan in Lake Tekapo. Lake Tekapo is een helderblauw meer (gletsjer water) met een soort van maanlandschapomgeving. De eerste dag heb ik met een paar nederlandse backpackers het dorpje verkend. Wat overigens niet zo moeilijk was, want er staan maar 20 huizen. Dag 2 was wat sportiever voor mij. Op de fiets over de heuvels in de omgeving. Helaas was ik mijn water vergeten en was het de hele dag zonnig. 's Avonds na een tijdje in een hot pool gezeten te hebben, hebben wij met een grote groep nog een lekkere BBQ gehad.

Back to Christchurch
En toen was ik weer terug in Christchurch. Alles zag er al wat bekender uit en omdat ik al veel gezien had en nu weinig tijd had (halve dag), ben ik het centrum in gelopen, de botanical garden en het museum bekeken en 's avonds een biertje gedronken in een belgische bar (met kwak, hoegaarden, palm, leffe enz..).

Sealife
WOW! Wat een onvergetelijke ervaring. Na 's ochtends in Kaikoura te zijn aangekomen was het tijd om een whale watch tour te doen. 's Ochtends waren de tours nog gecancelled vanwege het gebrek aan whales. Op mijn tour kreeg ik, na een eindje varen, 2 walvissen van zeer dichtbij te zien. En op de terugtocht naar de haven werden wij vergezeld doro minstens 300, springende, dolfijnen.

De volgende dag heb ik besteed om de rest van de sealife in Kaikoura te zien, de Seal Colony. Na een 1,5 uur wandeling kwam ik inderdaad een aantal Seals tegen. Helaas was dit een luie soort seals. Dus na 15 min naar slapende seals gekeken te hebben, vond ik het wel weer tijd om van de zon te genieten en de 1,5 uur terug te lopen.

4 serasons 1 day
Nieuw Zeeland, het ene moment zit je met 27 graden in de zon, 2 uur later loop je met 14 graden in de regen en valt er sneeuw in de bergen. Vaak hoor je dan ook dat elke dag 4 seizoenen heeft.

Na Kaikoura ben ik richting Blenheim gereden. Dit is een centrum van de wijnstreek van N-Zeeland. Ik ben geen wijnliefhebber dus de vele wijnproeverijen heb ik aan mij voorbij laten gaan.

Hiking and Kayaking
Vlak voor kersttijd is het tijd om weer lekker sportief te zijn (en waarschijnlijk na kersttijd ook, want ik krijg een lekker kerstdiner in mijn hostel). Deze dagen heb ik doorgebracht in Abel Tasman National Park. Eerst heb ik een dag de helft van het park met de voet afgelegd. 's Avonds in een tentje geslapen. En de volgende dag heb ik de rest van het park afgelegd met een kayak. Wij waren met een groep en het laatste stukje hebben we zeilend afgelegd.

Nu is het tijd om lekker de kerst te vieren in het zonnige Nelson. Ongeveer 27 graden.

(En voor jullie hopelijk eindelijk een keer een witte kerst)

Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar!!

Arjan!

(Update was op 24 december)

1. Ria Staal:
    28 december 2009
    mooie verhalen en prachtige fofo's
    de sneeuwpret is bij ons weer voorbij en de vorst ook
    groetjes ria
  2. Dajella Overweg:
    28 december 2009
    Ha Arjan, wat gaat dat snel zeg, die reis van jou. Zo zit je nog in HongKong, nu inmiddels alweer in Nieuw Zeeland. Heb je nog een lekker kerstdiner gehad daar? Geniet ervan! Groetjes, Dajella
  3. Joke:
    28 december 2009
    Je zult nog wel meer gaan genieten van de prachtige natuur in Nieuw Zeeland! Was de overgang een cultuurschok of niet? Ook voor jou een fijne jaarwisseling en een gezellige start in het nieuwe jaar!
  4. nely:
    28 december 2009
    De sneeuw die een week eerder was gevallen, was blijven liggen dus hadden we toch nog een witte kerst, het zal voor jullie wel een hele bijzondere ervaring zijn om bij de kerstboom te zitten met een temperatuur van 27 graden.De foto,s spreken voor zich. Ik wens je veel plezier met de jaarwisseling.Ik heb al een heel mooi vuurwerkpakket gekocht, waar de hele buurt van mee kan genieten.Liefs Nely
  5. Toine Branbergen:
    29 december 2009
    Mooi verhaal weer!:) klinkt als een awesome land, mischien optie voor mijn volgende backback tour. Momenteel vermaak ik me echt helemaal in Thailand en straks Malasie.
  6. Toon:
    Prima foto's dude!!!!
  7. Barbara:
    Hey Arjan,

Als ik jouw foto´s zie krijg ik zo´n heimwee naar Nieuw-Zeeland! Zo prachtig daar! Ontzettend veel plezier en geniet ervan.

Gr. Barbara
  8. Annemiek:
    9 januari 2010
    Hoi broertje,

Wat een mooie foto's van je sky dive boven lake taupo. Is wel wat anders dan boven Hoogeveen ;). Was ook mooi!

Liefs Annemiek