Final Trip

14 februari 2010 - Groningen, Nederland

Mijn leuke, lange, verassende, spannende, geweldig mooie wereldreis zit er al  weer op. Gisteren ben ik vanaf LA weer teruggekomen in Nederland Dit is dan ook mijn laatste update met een klein stukje tekst, weer een aantal foto’s en zelfs een roadmovie!!

Voor de laatste keer dus weer een aantal spannende verhalen vanuit het, eindelijk, zonnige Amerika.

High Speed Pursuit
Het beloofde een iets minder saaie rit te worden dan de dagen ervoor. Met een rit voor de boeg van Portland, door de Redwoods, naar Arcata. En het was zeker geen saaie rit.
Wij dachten al veel mee gemaakt te hebben tijdens het autorijden, met onder andere een aanhouding door agent Moody voor te snel rijden, maar dit was anders. Deze keer warden wij zeer snel ingehaald door een auto, gevolgd door een politieauto. En toen nog 3 politieauto’s. Het bleek dat wij midden in een High Speed Persuit beland waren. Na 5 minuten op een redelijk veilige afstand van de achtervolging gezeten te hebben, kwamen wij alle auto’s weer tegen. De achtervolging was net beindigd en de vluchtende auto lag op zijn kop in de berm. De vluchtauto stond nog niet stil of er stonden al 5 agenten omheen met getrokken wapens.
Dit spannende moment had ons net voor de redwoods wakker geschud. De redwood national park, met zijn vele kronkelwegen, was daarna ook zeer de moeite waard om te bekijken.
Het stadje, Arcata, daarentegen was helemaal niets aan. Het beste hier was de rijkelijk gevulde hamburger van Carls Jr., waar Jurgen en ik vele servetten voor nodig hadden om de enorme hamburger op te eten.

Sacramento Kings
Onze volgende stop: Sacramento, de hoofdstad van California. Hier hebben wij een NBA, basketball, wedstrijd live gekeken. De Sacramento Kings tegen de Phoenix Suns. Helaas voor het thuispubliek waren de Kings niet bij machte om de sterke Suns te stoppen. Het duel speelde zich in een halfvol stadion af. Wat voor ons op zich wel jammer was, want wij waren juist voor de sfeer van een vol stadion gekomen.
Het bleek wel weer een leuk Amerikaans sportfeestje te zijn, met veel pauses, veel entertainment en verkopers van hotdogs en suikerspinnen. (En gelukkig ook een lekker biertje)

Yosemite (Closed)
Ons plan was om de dagen na Sacremento richting Yosemite en Seqouia National Park te gaan. Helaas voor ons bleek het park dicht te zijn, tenzij je sneeuwkettingen had. Wij hadden geen zin om deze kettingen te kopen, dus zijn wij, na 20 meter het park te zijn ingereden, weer omgedraaid. Omdat dit op zich een lange reis was zijn wij in Fresno gestopt voor een overnachting. Fresno, de 5e grootste stad van California, leek ons ook een mooie plek om de Superbowl te kijken. Maar toen wij eenmaal in de stad waren aangekomen, bleek deze, ondanks een 0,5 miljoen inwoners, bijna geheel uitgestorven. En met alle Latinos hadden wij bijna het gevoel weer terug in Tijuana (Mexico) te zijn. Gelukkig voor ons konden wij onze reservering voor 2 nachten omzetten naar 1 ncht, waardoor wij een dag eerder al naar het mooie en zonnige San Francisco konden gaan.

Superbowl Sunday
En op zondag 7February kwamen wij aan in San Francisco. Net op tijd om de superbowl te kijken. Na onze spullen in het hotel gedumpt te hebben, zijn wij op zoek gegaan naar wat eten en een leuke plek om het belangrijkste sportevenement van Amerika te bekijken. Het eten vinden was al vrij snel gelukt. Johnny Rockets hamburgers waren zooooo groot en lekker dat wij beiden blij waren dat wij er geen patat bij hadden genomen. Wij vonden vrij snel erna al een kroeg waar wij de superbowl konden kijken. Wat vooral bij de aanloop naar de Superbowl opviel is dat bijna geen tv zender het over de wedstrijd had, maar iedereen had het over welke reclames zouden komen. Dit vonden wij op zich best raar, maar na 3 uur lang reclames te hebben gekeken (die af en toe warden onderbroken door een Football wedstrijd) kwamen wij tot de conclusies dat alles in Amerika om reclame draait. Gelukkig konden wij ook nog een beetje de wedstrijd volgen en hierbij zagen wij dat de Saints terecht van de Colts wonnen.

San Fran & Alcatraz
Wij hadden na de Superbowl nog 2 dagen om San Francisco te bekijken. En dat hadden wij ook zeker nodig. De eerste dag zijn wij met de bus richting Fishermans Warf gegaan. Hier hebben wij leuk langs de vele souvenirwinkeltjes gelopen. En aangezien de Saints de dag ervoor de Superbowl hadden gewonnen, heeft Jurgen nog een Saints petje gekocht. Aan het einde van de middag moesten wij weer vlakbij dezelfde pier zijn, want wij zouden naar Alcatraz gaan. (En hopelijk e rook weer vanaf.) Deze trip naar Alcatraz werd nog extra leuk omdat wij de avondtour deden, dus in het donker. De rondleiding in Alcatraz zelf was geweldig. Eerst liepen wij door de gevangenis met een audio-tour. Dus dan loopt iedereen met een koptelefoon op een beetje dom om zich heen te staren. De audio-tour zelf was al geweldig, omdat die is ingesproken door oud-gedetineerden en oud-bewakers. Na deze tour hadden aantal van de guides nog enkele leuke verhalen en kregen wij te zien, en zeker te horen, hoe men 14 gevangenisdeuren tegelijk sluit. Kortom, zeker de moeite waard. De dag erna zijn Jurgen en ik het centrum van San Franncisco ingegaan. Hier zijn wij onder andere door Chinatown gegaan (het is in ieder geval net zo druk en onhygienisch als in China), en Union Square bezocht. Jurgen heeft er toen voor gekozen om een mooi ritje over de heuvels van San Francisco te nemen met een Cable Car. Ikzelf had nog wat meer energie over en ben over de heuvels heen gelopen (Wat ik aan het einde van de avond wel aan mijn benen voelde).

Highway 1
Onze tijd in het mooie San Francisco zat er alweer op. Nog even kort gestopt bij de Golden Gate Bridge om een aantal foto’s te maken. En er natuurlijk ook nog even overheen gereden. Onze volgende bestemming was Morro Bay. De bestemming zelf stelt niet veel voor, maar de rit langs de kust over Highway 1 is zeker de moeite waard. Tijdens deze kronkelige rit langs de kust heb ik mij dan ook meerdere keren goed vast moeten houden om niet de hele auto doorgeslingerd te worden.

Back in LA
Ons laatste tochtje van de hele reis was een korte tocht van maar 200 miles van Morro Bay naar Los Angeles. Een voor ons al bekende bestemming. Wij zijn daarom ook naar hetzelfde motel gegaan als vorige keer, vlakbij Hollywood Boulevard. Omdat wij nog geen foto hadden van het wereldberoemde ‘Hollywood’ Sign, gingen Jurgen en ik op zoek naar die bekende letters. Tot onze verassing stond er geen Hollywood op de heuvel, maar ‘Sallywood’. Waarom dat was weet ik niet meer precies, maar Jurgen heeft het volgens mij wel op zijn reislog staan. Na een aantal foto’s gemaakt te hebben, zijn wij nog naar een observatory gegaan waar je een geweldig overzicht hebt over de hele stad. Ook kun je in deze ‘Grifith Observatory’ Mars (de planet) door een telescoop bekijken en heeft men veel sterrenkundige informatie. Ook zeker de moeite waard.
‘s Avonds was het alweer tijd om de tassen in te pakken en ons klaar te maken voor de reis terug naar Nederland. Na 4 maanden is het weer tijd voor mij om voet op de Nederlandse bodem te zetten. Gelukkig heb ik een winterjas mee, want ik horde dat het behoorlijk koud is daar.

Bedankt voor de vele leuke reacties die jullie op mijn weblog hebben geschreven. Hopelijk hebben jullie net zo veel van mijn reisverhalen genoten als ik van mijn reis.